Distanční vzdělávání pro předškoláky

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí, které pokrývají celé široké spektrum vývoje dítěte. Pro každou z nich najdeme činnosti z běžného života, které rodina určitě může zvládnout, pro které má doma podmínky, pomůcky. Předkládáme inspiraci:

I. Dítě a jeho tělo

  • dostatek volného pohybu
  • praktické činnosti podporující hrubou i jemnou motoriku (utírání nádobí, zalévání květin, věšení a skládání prádla, prostírání stolu…)
  • hry se stavebnicemi, s míčem, navlékání korálů
  • sebeobslužné činnosti (oblékání, hygiena, stolování)
  • hry s pískem apod.

II. Dítě a jeho psychika

  • čtení, vyprávění, naslouchání – vzájemně (dítě i v roli vypravěče, rodič i v roli naslouchajícího)
  • zkoumání a pozorování v přírodě, sledování jevů (klíčení rostlin, sledování počasí…)
  • hry podporující paměť (pexeso, Kimova hra, hry se slovy…)
  • hry podporující představivost (stavebnice, skládačky, kreslení, malování…)
  • manipulace s předměty, zkoumání a pojmenování jejich vlastností (velikost, barva, vůně, tva…)
  • třídění, přiřazování podle určených vlastností (třídění příborů, párování ponožek…)
  • hry pro orientaci v prostoru a rovině (hra na schovávanou, vyhledávání detailů v obrázku…) apod.

III. Dítě a ten druhý

  • společenské hry
  • hry s pravidly
  • komunikace s druhými, vzájemná interakce apod.

IV. Dítě a společnost

  • zvyky a tradice ve svém okolí
  • pravidla soužití (jak se chovám doma, v obchodě, v kině…)
  • námětové hry (hraní rolí – na povolání, na rodinu…)
  • poslech hudby, seznamování s uměním apod

V. Dítě a svět

  • poznávání okolí
  • pracovní činnosti (péče o rostliny, péče o zvířata…)
  • seznamování s ekologií (třídění odpadu, šetření vodou a energiemi…) apod.

Co by mělo být nejdůležitější

  • Věnujme dítěti soustředěnou pozornost. To znamená vyhradit si na dítě čas, kdy se nebudeme věnovat jiným činnostem, kdy budeme plně zaměřeni na dítě a na to, co dělá, co děláme.
  • Povídejme si s dítětem, vyprávějme si.
  • Každý den si najděme chvíli na čtení. Nikdy není brzy na to začít dětem číst, nikdy není pozdě začít dětem číst. Můžeme si z toho vytvořit krásný večerní rituál před spaním.
  • Důvěřujme svému dítěti. Zvládne toho hodně, pokud k tomu dostane příležitost. Nebojme se, že rozbije talíř, vyleje vodu, rozsype mouku… to se přece stane i nám. Využijme takové situace k tomu, že není problém chybovat, ale učme ho po sobě uklidit (i když to nebude dokonalé).
  • Zapojujme dítě do běžných činností doma, v zahradě i v dílně.
  • Hrajme s dítětem běžně dostupné hry (pexeso, Černý Petr, kvarteto ).
  • Dopřejme dítěti dostatek různorodého pohybu.
  • Učme dítě dodržovat pravidla (chování, stolování…).

Odkazy

Zajímavé odkazy, které můžeme doporučit rodičům:

„Chovejme se k dětem s laskavou důsledností.“

Z. Matějíček