Distanční vzdělávání pro předškoláky
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí, které pokrývají celé široké spektrum vývoje dítěte. Pro každou z nich najdeme činnosti z běžného života, které rodina určitě může zvládnout, pro které má doma podmínky, pomůcky. Předkládáme inspiraci:
I. Dítě a jeho tělo
- dostatek volného pohybu
- praktické činnosti podporující hrubou i jemnou motoriku (utírání nádobí, zalévání květin, věšení a skládání prádla, prostírání stolu…)
- hry se stavebnicemi, s míčem, navlékání korálů
- sebeobslužné činnosti (oblékání, hygiena, stolování)
- hry s pískem apod.
II. Dítě a jeho psychika
- čtení, vyprávění, naslouchání – vzájemně (dítě i v roli vypravěče, rodič i v roli naslouchajícího)
- zkoumání a pozorování v přírodě, sledování jevů (klíčení rostlin, sledování počasí…)
- hry podporující paměť (pexeso, Kimova hra, hry se slovy…)
- hry podporující představivost (stavebnice, skládačky, kreslení, malování…)
- manipulace s předměty, zkoumání a pojmenování jejich vlastností (velikost, barva, vůně, tva…)
- třídění, přiřazování podle určených vlastností (třídění příborů, párování ponožek…)
- hry pro orientaci v prostoru a rovině (hra na schovávanou, vyhledávání detailů v obrázku…) apod.
III. Dítě a ten druhý
- společenské hry
- hry s pravidly
- komunikace s druhými, vzájemná interakce apod.
IV. Dítě a společnost
- zvyky a tradice ve svém okolí
- pravidla soužití (jak se chovám doma, v obchodě, v kině…)
- námětové hry (hraní rolí – na povolání, na rodinu…)
- poslech hudby, seznamování s uměním apod
V. Dítě a svět
- poznávání okolí
- pracovní činnosti (péče o rostliny, péče o zvířata…)
- seznamování s ekologií (třídění odpadu, šetření vodou a energiemi…) apod.
Co by mělo být nejdůležitější
- Věnujme dítěti soustředěnou pozornost. To znamená vyhradit si na dítě čas, kdy se nebudeme věnovat jiným činnostem, kdy budeme plně zaměřeni na dítě a na to, co dělá, co děláme.
- Povídejme si s dítětem, vyprávějme si.
- Každý den si najděme chvíli na čtení. Nikdy není brzy na to začít dětem číst, nikdy není pozdě začít dětem číst. Můžeme si z toho vytvořit krásný večerní rituál před spaním.
- Důvěřujme svému dítěti. Zvládne toho hodně, pokud k tomu dostane příležitost. Nebojme se, že rozbije talíř, vyleje vodu, rozsype mouku… to se přece stane i nám. Využijme takové situace k tomu, že není problém chybovat, ale učme ho po sobě uklidit (i když to nebude dokonalé).
- Zapojujme dítě do běžných činností doma, v zahradě i v dílně.
- Hrajme s dítětem běžně dostupné hry (pexeso, Černý Petr, kvarteto ).
- Dopřejme dítěti dostatek různorodého pohybu.
- Učme dítě dodržovat pravidla (chování, stolování…).
Odkazy
Zajímavé odkazy, které můžeme doporučit rodičům:
- ČT Edu: předškolní videa
- Národní pro kybernetickou a informační bezpečnost: Vanda a Eda v onll@jn světě
- UčíTelka – kabinet: Jak zvládnout vstup do 1. třídy
- UčíTelka – kabinet: Jak správně držet tužku a procvičit ruku
- Dva tátové: Jak naučit dítě držet správně tužku? A nedržíte ji náhodou sami špatně?
- Národní ústav pro vzdělávání: S dětmi za přírodou
- Národní ústav pro vzdělávání: Příprava na školní matematiku
„Chovejme se k dětem s laskavou důsledností.“
Z. Matějíček